Pijače z dodanim sladkorjem (PDS) predstavljajo skoraj polovico dnevno zaužitih tekočin pri slovenskih otrocih in mladostnikih, kar resno ogroža njihovo zdravje.[1]

Slovenski mladostniki precej izstopajo po pogostosti pitja PDS v primerjavi s svojimi vrstniki. V raziskavi o pogostosti pitja PDS, v kateri je sodelovalo 41 držav, so slovenski 15-letniki zasedli prvo mesto, kar je zelo zaskrbljujoče.[2]

Otroci pridobijo prve navade v zvezi s pitjem tekočin doma. Bodimo odrasli dober vzgled!

Pogosto se sploh ne zavedamo, koliko sladkorja vsebujejo PDS, ki jih naši otroci uživajo na dnevni ravni. Med to vrsto pijač spadajo: vode z okusom, ledeni čaji, sladkani čaji, energijske pijače, pijače za športnike, sadni sirupi, gazirane sladke pijače in sadni nektarji.

Kot zanimivost pa lahko še omenimo, da pol litra nektarja iz papaje vsebuje več sladkorja, kot je dnevno še dopustna količina za otroke, mladostnike in odrasle.[8, 9]

Strokovnjaki opozarjajo, da so PDS in nezdrava prehrana enako škodljivi kot kajenje. [4]

Najpogostejše bolezni, ki jih povzroči prekomerno pitje PDS, so: debelost, sladkorna bolezen tip 2, zvišana vrednost krvnega sladkorja na tešče, povišan krvni pritisk, motnje v presnovi krvnih maščob, zmanjšanje kostne gostote in zobna gniloba.[5,6]

Osebe, ki popijejo eno ali več PDS na dan (3,5 dcl ali več) imajo za 26% povečano tveganje za razvoj sladkorne bolezni tip 2 v primerjavi s tistimi, ki popijejo manj kot eno PDS na mesec.[6]

PDS so mnogo bolj škodljive od hrane. Imajo namreč nenaravne lastnosti, saj vsebujejo skoraj »nevidne kalorije«. Energije v tekoči obliki organizem namreč ne zazna dovolj dobro, kar poruši uravnavanje apetita. Pitje PDS (kot tudi pijač s sintetičnimi sladili) povzroči povečan vnos energije, poveča željo po sladki hrani, kar vodi do nezdravih prehranskih navad in debelosti.

Zaradi svoje velike škodljivosti pa PDS sploh ne bi smeli uvrščati med običajno hrano in pijačo, temveč med nevarne snovi, kot so alkohol, tobak in trans maščobe.[7]

Voda z okusom ali navadna voda?

Ljudje pogosto zmotno verjamemo, da je voda z okusom manj škodljiva od ostalih PDS. Pollitrska plastenka vode z okusom lahko vsebuje kar 22 g sladkorja, kar ustreza 4,4 kockam sladkorja. To je količina sladkorja, ki je na primer v 2 dcl 100% sadnega soka, 100 g sladoleda ali 50 g temne čokolade.[3]

Številne vode z okusom in ostale PDS vsebujejo poleg dodanega sladkorja tudi konzervanse, barvila, arome, nekatere pa tudi sintetična oz. umetna sladila.

Ena sama plastenka vode z okusom pa vsebuje skoraj polovico (45 %) dnevno še dopustne količine zaužitega sladkorja za 10-13 letno dekle.

Otrokovo in svoje zdravje varujte s pitjem vode. Zamenjajte sladke pijače z vodo!

Voda ni le neprimerljivo bolj zdrava od PDS, temveč je tudi cenejša, mnogo bolj ekološka ter dostopna vedno in povsod, saj jo lahko pijemo neposredno iz pipe.

Kakovost vode iz slovenskega vodovodnega omrežja je skoraj enaka ustekleničeni, le da je še bolj sveža in bogata s kisikom. S pitjem vode iz pipe skrbimo tudi za naravo, saj zmanjšamo promet, izpušne pline, porabo energije ter onesnaževanje okolja z odpadnimi plastenkami.

Otroci med 10 in 15 letom starosti naj popijejo od 1.200 ml do 1.300 ml (približno šest 2-dcl kozarcev) vode na dan. Ob športnih aktivnostih, v poletni vročini ali ob bolezni se potrebe po vodi še povečajo.[8]

Kako popestriti okus običajne vode in se še vedno odžejati z zdravo pijačo?

Že sama voda iz pipe je čudovit napitek za potešitev žeje, vendar pa zadevo vsekakor lahko popestrimo z dodajanjem okusov. Za naravno vodo z okusom potrebujemo:

· Sadje — Pri tem smo lahko izredno kreativni, vendar se osredotočimo zgolj na sadje z veliko vsebnostjo vode. Izogibajmo se bananam. Najbolje je, da uporabimo sveže in sezonsko sadje, ki naj bo čim manj škropljeno, v idealnem primeru biološko pridelano. V sezoni je sadja izredno veliko, zato si ga lahko zmrznemo za čas, ko ga ne bo v izobilju. Pred uporabo sadje dobro operemo!

 

· Zelišča — Veliko zelišč ima prečudovit okus, samo potrebno je iti v naravo in nabrati še sveža zelišča. Zelišča se presenetljivo dobro skladajo s sadjem in nadgradijo njegov okus. Najbolj priljubljena je meta, uporabimo pa lahko tudi baziliko, rožmarin, žajbelj, timijan, sivko ipd.

V steklen kozarec ali vrč damo nekaj koščkov izbranega sadja (predvsem priporočamo citruse, ki so bogati z vitaminom C, med katerimi kraljuje ravno limeta), po želji lahko dodamo tudi list določenega zelišča (meta ipd.), celotno vsebino pa prelijemo z vodo. Za pripravo osvežilnega napitka vam svetujemo, da v toplejših dneh dodate še nekaj kock ledu, tako bo pijača pripomogla k osvežitvi telesa, v primeru hladnejših dni, pa vam za pripravo zdravega napitka svetujemo nesladkan čaj, katerega okus lahko izboljšate in okrepite njegovo aromo z dodajanjem nekaj koščkov izbranega sadja (citrusi, lahko tudi ostale vrste sadja, saj se bo okus iz sadja, zaradi vroče vode, hitreje izločil in tako hitro izboljšal okus in aromo na novo nastalega čaja).

 

Svetujemo vam še ogled naslednjih povezav:

-   Lastnosti naravne mineralne vode, izvirske vode in namizne vode

-   Znanstveniki na laži, da je treba piti športne pijače

-   Kako premagati afriško krizo z vodo

-   Pogosta vprašanja o pitni vodi; Voda in nevarnosti za zdravje

-   Obdavčitev gaziranih pijač pri naših sosedih, Italijanih

-   Za zdravje: Jutranja pijača, vroča voda z limono

-   Jamie Oliver: ZA Boljši jedilnik v šolah

[1]Kobe H s sod. Food intake in Slovenian adolescents and adherence to the OMD: a nationally representative study. Public health nutr. (Wallingford), 2011,Oct 24:1-9

[2]Currie C s sod.,ured. Social determinants of health and well-being among young people. HBSC study: international report from the 2009/2010 survey. Copenhagen, WHO Regional Office for Europe, 2012 (Health Policy for Children and Adolescents, No.6):115-18

[3]OPKP, 2012

[4]Ding LE s sod.Sladki mehurček ne pomeni svobode.Delo, Polet, 28. okt.2010;letn.9,(40):12-15

[5]Lustig RH s sod. The toxic truth about sugar, Nature, feb.2012,482:27-29

[6]Malik VS s sod.Sugar-Sweetened Beverages and Risk of Metabolic Syndrome and Type 2 Diabetes.Diabetes Care,2010;33:2477-83

[7]Ding EL s sod.Pijače z dodanim sladkorjem so bolj škodljive kot marsikatera hrana.Intervju: Interno glasilo UKC,01,2011:14-15

[8]Delovna skupina za pripravo “Referenčnih vrednosti za vnos hranil” (prevod), Lj.:Ministrstvoza zdravje,2004

[9]WHO, Diet, Nutrition and the Prevention of Chronic Diseases.Joint WHO/FAO Expert Consultation. WHO Technical Report Series No. 916, Geneva, 2003

Comments are closed.